De roots - Reisverslag uit Serekunda, Gambia van Vera Linde - WaarBenJij.nu De roots - Reisverslag uit Serekunda, Gambia van Vera Linde - WaarBenJij.nu

De roots

Blijf op de hoogte en volg Vera

18 Oktober 2013 | Gambia, Serekunda

Vandaag moesten we vroeg uit bed want we gingen naar James island. We hadden overlegd met het hotel dat we om 7uur al konden eten maar dit was natuurlijk niet zo. Haha we kwamen er en er was niks geregeld! Ondertussen werden wel alle lepeltjes keurig neer gelegd maar een broodje regelen was erg lastig! We moesten het dus doen met een hald banaantje de man oeps.....

We werden opgehaald door Alladin die ons naar Banjul bracht. Daar lag de grote veerpont. Samen met nog een blanke familie waren we de enige blanke op de nog al overvolle boot. Het was een hele belevenis. De tocht duurde ongeveer ander half uur. De boot was erg....erg...erg sloom!

We kwamen in Barra de andere stad aan. Hier gingen we eerst naar een local restaurantje om wat te eten...dit bleek later toch niet te lukken omdat door de feestdagen overal alles op was! Dus zonder ontbijtje door de jeep in! We kochten nog wat potloden voor de kinderen onderweg.
De weg was prachtig, kleine hobbelige weggetjes met rood zand, kleine dorpjes met kinderen, geiten, rijstvelden en veel stof en zand. We waren al snel harstikke rood en vies! Onderweg deelde we de potloden uit! Paulien kreeg het nog voor elkaar om Alladin een potlood naar zijn hoofd te gooien hahaha echt hilarisch! Gelukkig deed het geen

We kwamen aan bij een local restaurantje vlak voor het eiland. We bekeken de menukaart en bestelde wat...het kwam er op neer dat ze hier ook niks meer hadden door de feestdagen alleen nog ei en patat!
Een prima ontbijtje...om 12 uur....helaas ging er ergens iets gigantisch mis
in de communicatie want na een tijdje kwamen er meer mensen en die hadden het eten al op voordat wij uberhaupt wat hadden! Hahaha uit eindelijk bleek dat hij onze bestelling gewoon niet door had gegeven! We zaten dus gewoon voor niks te wachten! Om 1 uur kregen we dan toch nog een lekker ei met patat! Yeaaaah.....honger!
Tijdens het wachten hebben we nog wel gelachen. De gids snapte niet wat er toch in Eva's mond zat. Hij merkte welhgeel slim op de ze vast heel goed een biertje kon open maken met zo'n beugel! Alladin zette mijn bril op en vroeg zich af of ik niet direct naar het ziekenhuis moest met zulke slechte ogen! Een klein cultuurverschil!

Na een prima ontbijtje gingen we een bootje op naar James Island. Naar dit eiland werden alle slaven gebracht voor 2 weken, ze werden er gemarteld om vervolgens op schepen naar amerika te worden gezet! Het was erg indrukwekkend. Onderweg op het bootje was er nog een man die volop op een trommel zat te zingen, erg gezellig!

Na het eiland gingen we nog even naar het museum! Ook dit was erg indrukwekkend! Hierna gingen we weer richting de boten in Barra! De veerpont ging alleen maar heen dus terug moesten we met de kleine bootjes.

Wij als zelfstandige hollandse vrouwen vonden dat we best zelf even een stukje door het water konden lopen om bij het bootje te komen. De zeer gespierde en iets wat opdringere mannen dachten daar anders over. Het duurde wel geteld 5 sec en Paulien zat bovenop de schouders van een gespierde man! Whahaha wat bleek die mannen werden betaald om je naar de boot te dragen, dat zat bij de prijs in. Alle mensen die op het bootje wilde werden keurig getild en gedragen! Mannen, vrouwen en kinderen geen uitzonderingen! Hilarisch!
Wij als vrouwen zaten keurig onderin het bootje, de mannen zaten overal en nergens. Op het bootje, wat eigenlijk meer een iets groter uitgevallen roeibootje was, was er geen plek meer over. Elke plek was bezet, ook de railingen en de zijkanten! Iedereen kreeg een zwemvest want heel erg veilig was het allemaal niet! Stel je een immigrantenbootje voor.....sorry zo zag het eruit! Warm, krap en stampensvol! Een hele belevenis! Dit alles duurde wel veel korter dan de heenweg want in een half uurtje waren we al aan de overkant! Hier stonden weer gespierde heldhaftige mannen te wachten om de hele boot weer naar het strand te dragen! Wij als blanken hadden een super grote man met een werkelijk prachtige knal blauwe legging??!! Lachen, gieren en brullen en ook erg mooi om mee te maken!

We reden weer terug naar ons hotel en zijn op een zwembad bedje geploft! Rood en vermoeid hehe! We hebben ook niks meer gedaan!
Er zou in ons hotel nog rond een uur of 8 eten aan weeskinderen worden uitgedeel, we hebben keurig gewacht om er vervolgens weer avhter te komen dat het allang geweest is! Hahah zo zijn de tijden en afspraken hier soms wat anders haha! Het was een erg leuke en mooie dag!